Search
Friday 13 January 2017
  • :
  • :
Επικαιρότητα

Το Brexit επαναφέρει το αδιέξοδο στην εμπορική συμφωνία Ιαπωνίας – ΕΕ

Print Friendly

EU, JAPAN
Alberto Mucci

Το Τόκιο και οι Βρυξέλλες πρόκειται να σπάσουν ένα αδιέξοδο σε μια συμφωνία  «αυτοκίνητα-για-τρόφιμα».

Η προοπτική ενός σκληρού Brexit αυξάνει δραματικά τις πιθανότητες της ΕΕ για τη σφράγιση μιας εμπορική συμφωνίας με την τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου: την Ιαπωνία.

Η Βρετανία ήταν ανέκαθεν το σημείο εκκίνησης της Ιαπωνίας να εξάγει αυτοκίνητα και άλλα βιομηχανικά προϊόντα στην ενιαία αγορά της ΕΕ. Συνολικά, περίπου το ένα τρίτο των άμεσων επενδύσεων της Ιαπωνίας στην ΕΕ έχει εισρεύσει στο Η.Β..

Τώρα το Τόκιο διαδίδει δημόσια σημάδια ότι θα πρέπει να επανεξετάσει την εμπορική στρατηγική του με την Ευρώπη από τη στιγμή που οι Βρετανοί πολιτικοί κατευθύνουν όλο και περισσότερο τη χώρα τους σε ένα “σκληρό Brexit” εκτός της δασμολογικής- ελεύθερης ζώνης των 28 χωρών.

Οι διπλωμάτες της ΕΕ προβλέπουν ότι με αυτής της εβδομάδας, 17ο γύρο, εμπορικών διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να σπάσει ένα διπλωματικό αδιέξοδο με έναν ισχυρό ασιατικό εξαγωγέα, καθώς το Τόκιο συνειδητοποιεί ότι θα χρειαστεί σχεδόν σίγουρα να επανακαθορίσει τις εμπορικές σχέσεις του με βασικές ευρωπαϊκές αγορές μετά το δημοψήφισμα της Βρετανίας.

“Όλα εξαρτώνται από τον τύπο του Brexit», δήλωσε ο Petr Ježek, ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ιαπωνία. “Αν η Βρετανία διατηρήσει την πρόσβαση στην ενιαία αγορά, μια επιλογή που φαίνεται απίθανο σε αυτό το σημείο, οι ιαπωνικές εταιρείες δεν θα πρέπει να ανησυχούν, αλλά αν το Ηνωμένο Βασίλειο στραφεί προς την εναλλακτική του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, οι ιαπωνικές εταιρείες θα αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα.”

Σε αυτό το σενάριο, η Βρετανία θα αντιμετωπίσει υψηλούς δασμούς για τα γεωργικά προϊόντα και τα αυτοκίνητα.

Οι διαπραγματεύσεις πάγωσαν στο τέλος του περασμένου έτους, με τους απογοητευμένους Ευρωπαίους αξιωματούχους να κατηγορούν το Τόκιο ότι αρνείται να ανοίξει την αγορά τροφίμων του σε προϊόντα όπως τις σοκολάτες και τις ντομάτες – τομείς για τους οποίους η Ιαπωνία δεν έχει κανένα προσωπικό συμφέρον, αλλά  χρησιμεύουν ως επιρροή για τις συνομιλίες πάνω στα αυτοκίνητα.

Το κλίμα, αυτή την εβδομάδα, έχει μετατοπιστεί στις συνομιλίες πάνω στο ποιά θα ήταν η μεγαλύτερη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου της ΕΕ. Σε μια ένδειξη της επιθυμίας της Ιαπωνίας να πιέσει για μια συμφωνία, έχει στείλει ένα «βαρέων βαρών» Γενικό Διευθυντή για να προσπαθήσει να προσδιορίσει μια συμφωνία πάνω στην ιδιωτική ζωή και ροή δεδομένων. Ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Jyrki Katainen επισκέφθηκε το Τόκιο την περασμένη εβδομάδα και εξέφρασε την ελπίδα ότι οι εμπορικές συνομιλίες θα ολοκληρωθούν φέτος. Χαρακτήρισε τη συμφωνία «πολύ σημαντική» για την ΕΕ.

Η Ιαπωνία δεν είναι η μόνη ανοιχτή σε μια αλλαγή στις παραδοσιακές εμπορικές πρακτικές.

Η Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ Cecilia Malmström υπογράμμισε επίσης την ανάγκη να κάνει μια ευρύτερη προσπάθεια για την τόνωση του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο αναπτύσσεται σε ασθενέστερο ρυθμό από την οικονομική κρίση το 2009. Ο Γενικός Διευθυντής του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου Roberto Azevedo προειδοποίησε νωρίς την Τρίτη ότι αυτή η επιβράδυνση “είναι σοβαρή και θα πρέπει να χρησιμεύσει ως αφύπνιση» και «ιδιαίτερα όσον αφορά στο πλαίσιο αύξησης του συναισθήματος αντι-παγκοσμιοποίησης».

Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας της Βρετανίας να αποχωρήσει από την ΕΕ εν μέρει τροφοδοτήθηκε από μια ισχυρή σπασμωδική κίνηση ενάντια στην παγκοσμιοποίηση και απελευθέρωση του εμπορίου, αλλά παραδόξως το Brexit τώρα τροφοδοτεί μια ατζέντα για όλο και περισσότερο ελεύθερη κίνηση εμπορίου. Το Brexit όχι μόνο βοήθησε να αναζωογονηθούν οι αδρανείς συνομιλίες ΕΕ-Ιαπωνίας, αλλά επίσης ο υπουργός Εμπορίου της Βρετανίας Liam Fox έχει υποσχεθεί μια πολύ ευρύτερη “ελεύθερη ατζέντα για το εμπόριο” μετά την αποχώρηση της χώρας του από την ΕΕ.

Η ΕΕ έχει επίσης αναθεωρήσει πλήρως τη δασμολογική πρόταση που έχει εδώ και καιρό στο τραπέζι. Σύμφωνα με τους ανθρώπους που ενημερώθηκαν για τις συνομιλίες, οι Βρυξέλλες θα καταργήσουν σταδιακά τους δασμούς για τα αυτοκίνητα που εισάγονται από την Ιαπωνία – τώρα στο 10% – αν Τόκιο διευκολύνει την πρόσβαση στην αγορά γεωργικών προϊόντων, ιδίως για τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα ζυμαρικά, το χοιρινό κρέας και το κρασί.

Πέρυσι, διπλωμάτες πίστευαν ότι η Ιαπωνία είχε θέσει ως προτεραιότητα τη συμφωνία Trans-Pacific Partnership (TPP) μεταξύ των 12 χωρών του Ειρηνικού, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, αλλά η δυναμική αλλάζει καθώς φαίνεται απίθανο ότι οι ΗΠΑ θα επικυρώσουν τη TPP σύντομα όσο αυξάνεται η αντι-εμπορική  ρητορική στην Ουάσιγκτον.

“Οι διαπραγματεύσεις με την ΕΕ έχουν επιταχυνθεί τους τελευταίους μήνες», δήλωσε στο Politico διπλωμάτης, με έδρα τις Βρυξέλλες, γνώστης της συμφωνίας της Ιαπωνίας. “Οι δύο πλευρές έχουν κάνει πρόοδο και δεν νομίζω ότι η Ιαπωνία είναι σε αναμονή για την TPP πια.”

Ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας Σίνζο Άμπε έχει ανοιχτά εκφράσει ανησυχίες σχετικά με το αίνιγμα Brexit, ενώ ο ίδιος προσπαθεί να χρησιμοποιήσει την τολμηρή πολιτική του “Abenomics” για να ταρακουνήσει μια ιαπωνική οικονομία από τη νάρκη που βρίσκεται εδώ και ένα τέταρτο του αιώνα.

Κατά την τελευταία σύνοδο κορυφής των μεγαλύτερων οικονομιών του G20 στην Κίνα, το Τόκιο δημοσίευσε μια αυστηρή προειδοποίηση προς το Ηνωμένο Βασίλειο και απαίτησε μια σειρά από προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για να συνεχίζουν οι ιαπωνικές επενδύσεις να εισρέουν στη χώρα. Το Τόκιο σημείωσε ότι η Βρετανία θεωρείτο «η πύλη προς την Ευρώπη», αλλά πρόσθεσε: ” Ζητάμε ακράδαντα ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα εξετάσει σοβαρά αυτό το γεγονός και θα ανταποκριθεί με υπευθυνότητα για την ελαχιστοποίηση τυχόν επιβλαβών συνεπειών για αυτές τις επιχειρήσεις”.

Τι είδους Brexit;

Περισσότερες από 1.000 ιαπωνικές εταιρείες έχουν επενδύσει στο Η.Β. και η μοίρα τους τώρα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το τι είδους συμφωνία μπορεί να διαπραγματευτεί το Λονδίνου με την ΕΕ-27.

Ενώ οι ιαπωνικές επενδύσεις στο Η.Β. περιλαμβάνουν μεγάλες εταιρείες ανάπτυξης και  τεχνολογίας, όπως η Hitachi και Fujitsu, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι η μεγαλύτερη ανησυχία για τους Ιάπωνες, την ίδια στιγμή που οι Νότιο Κορεάτες ανταγωνιστές τους έχουν έδρα στην Τσεχική Δημοκρατία και τη Σλοβακία.

Η Nissan έχει επενδύσει £ 3.850.000.000 σε ένα εργοστάσιο παραγωγής στο Sunderland, στη βορειοανατολική Βρετανία, όπου απασχολεί 6.700 άτομα. Η Toyota απασχολεί 3.000 άτομα σε δύο εργοστάσια παραγωγής που κατασκευάστηκαν 190.000 αυτοκίνητα περίπου το 2015 μόνο. Πέρυσι στο Ηνωμένο Βασίλειο κατασκευάστηκαν περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα, με το 57,5% από αυτά να εξάγονται στην ΕΕ.

“Θα παρακολουθούμε στενά και θα αναλύουμε τον αντίκτυπο στις επιχειρηματικές δραστηριότητες μας στο Η.Β., αλλά και το πώς μπορούμε να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα και την εξασφάλιση μιας βιώσιμης ανάπτυξης», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Toyota. “Μακροπρόθεσμα, η ανταγωνιστικότητα του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Ηνωμένο Βασίλειο (καθώς και οι [Toyota Η.Β.] δραστηριότητες μας) θα επηρεαστεί από το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων και το λειτουργικό περιβάλλον που θα προκύψει εκείνη τη στιγμή.”

Ο Hosuk Lee-Makiyama, ένας συνεργάτης στο London School of Economics και συγγραφέας της αξιολόγησης των επιπτώσεων της Επιτροπής του συμφώνου της ΕΕ-Ιαπωνίας, δήλωσε ότι η Ιαπωνία εξακολουθεί να απασχολείται για τη συμφωνία TPP με τις Ηνωμένες Πολιτείες και όχι με το Brexit.

Πρόσθεσε ότι το Τόκιο ενδιαφέρεται περισσότερο να εξασφαλίσει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο διαπραγματεύεται μια καλή συμφωνία με την ΕΕ-27.

“Όπως για πολλές αμερικάνικες έτσι και για τις ιαπωνικές επιχειρήσεις που επένδυσαν στην Ευρώπη, ο τομέας των αυτοκινήτων εξαρτάται από μια συνολική εμπορική συμφωνία μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Νομίζω ότι είναι απίθανο ότι οι Βρυξέλλες βλέπουν την ανάγκη να αλλάξουν πορεία στις συνομιλίες ΕΕ-Ιαπωνίας, δήλωσε. “Η πίεση είναι στον Whitehall, όχι στον Charlemagne [η Ευρωπαϊκή Επιτροπή].”

Ερωτηθείς σχετικά με τις προοπτικές μιας συμφωνίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε ότι «αναμένουμε να σημειωθεί πρόοδος σε όλους τους τομείς, εργαζόμενοι με στόχο να ολοκληρωθεί η συμφωνία, όπως συμφωνήθηκε από τους ηγέτες, ακόμα και μέσα στο 2016.”

Πηγή: Politico




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *