Search
Monday 23 October 2017
  • :
  • :

Εταιρική Επικοινωνία

Print Friendly, PDF & Email

Corporate communication
Οδηγός Θεωρίας και Πρακτικής
Συγγραφέας: Joep Cornelissen
Εκδόσεις Δίαυλος, 2016, 360 σελίδες, Τιμή: 26,50 € [με ΦΠΑ]
4η Έκδοση Αναθεωρημένη

Το βιβλίο «Εταιρική Επικοινωνία» καλύπτει όλες τις σύγχρονες πτυχές του θέματος: Ενδιαφερόμενα μέρη, σχέσεις με τα ΜΜΕ, επικοινωνία με τους εργαζόμενους, διαχείριση θεμάτων, διαχείριση κρίσεων, κοινωνικά δίκτυα, σχέσεις με την κοινότητα, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, εταιρική ταυτότητα, εταιρική φήμη κ.ά.

Ο βασικός σκοπός είναι να παράσχει μια ολοκληρωμένη και ενημερωμένη ανάλυση της νέας αυτής επιστήμης συνδυάζοντας τη θεωρητική βάση με δεκάδες πρακτικές οδηγίες και ιδέες.

Η «Εταιρική Επικοινωνία» αποτελεί χρήσιμο οδηγό για όσους μελετούν στους τομείς της Εταιρικής Επικοινωνίας, Οργανωσιακής Επικοινωνίας, Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνιακού Μάρκετινγκ. Επίσης είναι μια ανεκτίμητη πηγή στοχασμού για τους επαγγελματίες και τους πολιτικούς. Εξάλλου ζούμε στην εποχή όπου το μέσο είναι εξίσου ισχυρό με το μήνυμα.

Η τέταρτη αναθεωρημένη και ενημερωμένη έκδοση του βιβλίου περιλαμβάνει:

  • Ένα νέο κεφάλαιο σχετικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παράλληλα με ευρύτερη κάλυψη των νέων μέσων στα υπάρχοντα κεφάλαια.
  • Νέο ενημερωμένο υλικό σχετικά με τα πρότυπα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, τη διακρατική διακυβέρνηση και την εταιρική υπηκοότητα.
  • Μεγαλύτερη εστίαση στις σχέσεις με τα μέσα ενημέρωσης, την εσωτερική επικοινωνία, την ηγετική επικοινωνία και την επικοινωνιακή διαχείριση της αλλαγής.
  • Νέες ολοκληρωμένες και σύντομες διεθνείς μελέτες περίπτωσης, από τις ΗΠΑ, την Αγγλία, την ηπειρωτική Ευρώπη, την Νοτιοανατολική Ασία και αλλού.

Στις μελέτες περίπτωσης βλέπουμε πώς ξεπέρασαν την κρίση η Apple και η ΙΒΜ μέχρι το πώς κατάφερε να βρει εταιρεία διανομής ο Μελ Γκίμπσον για την ταινία «Τα πάθη του Χριστού». Η κυκλοφόρησε το 2004 και εξιστορεί τις τελευταίες 12 ώρες του Ιησού, από τη σύλληψη, τη δίκη και τη Σταύρωση, με σκηνές έντονης βίας στην Αραμαϊκή γλώσσα, στα Λατινικά και Εβραϊκά. Εξαιτίας του θέματος, των σκηνών βίας και της γλώσσας που υποχρέωνε τους θεατές να παρακολουθήσουν την ταινία με υπότιτλους, οι εταιρείες διανομής αρχικά απέρριψαν την ταινία.

Παρ’ όλες τις αρχικές δυσκολίες, για την προώθηση της ταινίας ο Gibson δεν βασίστηκε σε τεχνικές παραδοσιακής διαφήμισης. Αντιθέτως, χρησιμοποίησε αντισυμβατικές τεχνικές μάρκετινγκ. Κάλεσε εξέχοντες Χριστιανούς και Εβραίους εκκλησιαστικούς ηγέτες, γνωστούς για τον κοινωνικό και πολιτικό τους συντηρητισμό να παρακολουθήσουν την ταινία, πριν την επίσημη πρεμιέρα.

Αποτέλεσμα;

Προκλήθηκε σάλος στους εβραϊκούς κύκλους ότι η ταινία προωθεί τον αντισημιτισμό, αφού παρουσιάζει τον Ιησού να έχει κυνηγηθεί χωρίς έλεος από μια εβραϊκή μηχανορραφία από τον Καϊάφα, ο οποίος τελικά εκβίασε τον αδύναμο Πόντιο Πιλάτο.

Μια ακόμα κίνηση του Gibson για να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο – και να αυξήσει κι άλλο τη διαμάχη γύρω από την ταινία – ήταν να ισχυριστεί ότι ο μακαριστός Πάπας Ιωάννης Παύλος ο Β’ την είχε δει σε ιδιωτική προβολή, λίγο πριν την κυκλοφορία της!

Απολογισμός: Συσπειρώθηκαν οι σινεφίλ Χριστιανοί και η ταινία «Τα Πάθη του Χριστού» το 2004 απέφερε 612 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως [371 εκατομμύρια μόνο στις ΗΠΑ], τοποθετώντας την ανάμεσα στις πιο προσοδοφόρες ταινίες όλων των εποχών!

Ο συγγραφέας υποστηρίζει την άποψη ότι η εταιρική επικοινωνία είναι κομμάτι της διοίκησης ενός οργανισμού, άρα όχι μόνο η κατανόησή της αλλά και η ανάπτυξή της θα εξυπηρετηθεί καλύτερα με την υιοθέτηση μιας πιο επιχειρηματικής προοπτικής.

Σύμφωνα με αυτήν την προσέγγιση το βιβλίο χωρίζεται σε πέντε κομμάτια:

  1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Παρέχει τις ιστορικές και πρακτικές ρίζες του τομέα της εταιρικής επικοινωνίας και ορίζει τον ρόλο και τη χρήση της εταιρικής επικοινωνίας σε σύγχρονους οργανισμούς.
  2. ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΕΛΙΑ: Περιλαμβάνει δύο κεφάλαια με έννοιες κλειδιά όπως «τα ενδιαφερόμενα μέρη», και η «Εταιρική φήμη» και αναλύει τα επικοινωνιακά μοντέλα που εφαρμόζονται στην αποτελεσματική εταιρική επικοινωνία.
  3. Η ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ: Επικεντρώνεται στην επικοινωνιακή στρατηγική, στον σχεδιασμό και την εκτέλεση επικοινωνιακών προγραμμάτων και στην έρευνα και μέτρηση των επικοινωνιακών επιπτώσεων.
  4. ΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Καλύπτει σημαντικές ειδικές περιπτώσεις: σχέσεις με τα ΜΜΕ, επικοινωνία εργαζομένων, διαχείριση θεμάτων και επικοινωνία κρίσης.
  5. ΝΕΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Περιέχει την επικοινωνία ηγεσίας και αλλαγής, την εταιρική κοινωνική ευθύνη, τις δημόσιες σχέσεις και τέλος τον ολοένα αυξανόμενο ρόλο των κοινωνικών δικτύων [social media].

Για όσους πιστεύουν ότι κατέχουν το θέμα εμπειρικά, σημειώνω, ότι στο τέλος του βιβλίου υπάρχει Γλωσσάρι 14 σελίδων που ερμηνεύει τους όρους της Εταιρικής Επικοινωνίας.

Η Εταιρική Επικοινωνία, όπως και το Μάρκετινγκ, αφορά πλέον όλους τους Οργανισμούς, από τη μικρομεσαία επιχείρηση, μέχρι τις πολυεθνικές και τα πολιτικά κόμματα.

Αρκεί να σκεφτούμε ότι χωρίς το Twitter ο Τραμπ δε θα κέρδιζε τις εκλογές!

Ο συγγραφέας Joep Cornelissen είναι καθηγητής Εταιρικής Επικοινωνίας, στο Πανεπιστήμιο VU του ‘Aμστερνταμ.

Στάθης Παπαγιαννίδης

Στάθης Παπαγιαννίδης

Ο Στάθης Παπαγιαννίδης γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη, μεγάλωσε στην Αθήνα, σπούδασε στην Πάτρα, μετεκπαιδεύτηκε στο Λονδίνο και τώρα ζει στο Λαύριο.

Δεν πίστεψε στο τρένο της Πληροφορικής (βλ. Βοηθήστε τους Κομπιουτεράδες, εκδ. Θέμα 1992), ούτε στο θαύμα του εκσυγχρονισμού και του ευρώ (βλ. το Αλφαβητάρι του Εκσυγχρονισμένου, εκδ. Δίαυλος 2001).

Αντίθετα, πιστεύει στη βέλτιστη αξιοποίηση του χρόνου (βλ. Πως θα γίνεις πλούσιος σε χρόνο, εκδ. Πατάκη 2007) και στη χαρά της δημιουργικότητας που ξεπερνά την απόλαυση της κατανάλωσης (Καταναλωτική Νοημοσύνη, το παρόν βιβλίο).

Με σπουδές στην πληροφορική και τα οικονομικά (Πολυτεχνείο Πατρών, London School of Economics) και πολυετή τραπεζική εμπειρία (Εθνική Τράπεζα, Alpha Bank), ο συγγραφέας καταθέτει μια διαφορετική πρόταση στην οικονομική κρίση που μας βρήκε τόσο απροετοίμαστους.

Μια πρόταση που λέει ότι το φως δε βρίσκεται στην άκρη του τούνελ αλλά μέσα στο κεφάλι μας αρκεί ν’ αφήσουμε τη σκέψη μας ελεύθερη και την ψυχή μας ανοιχτή στους γύρω μας.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *