Search
Friday 12 August 2016
  • :
  • :

Τρία ασφαλιστικά ζητήματα για την ΠΟΕΣ

ΕΣ
Τρία θέματα μείζονος σημασίας θίγει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (ΠΟΕΣ) με επιστολές της προς την ηγεσίας του Υπουργείου Άμυνας.

Το πρώτο θέμα φορά την άσκηση επ’ αμοιβή ιδιωτικού έργου από τους εν ενεργεία αξιωματικούς.

Για την περίπτωση αυτή η ΠΟΕΣ αναφέρει: « Με την παράγραφο 3 του άρθρου 63 του σχετικού  νομοθετικού διατάγματος, οι εν ενεργεία αξιωματικοί απαγορεύεται να ασκούν επ΄ αμοιβή ιδιωτικό έργο ή εργασία ή να ασκούν οποιοδήποτε βιοποριστικό επάγγελμα, πλην όμως:

– Οι υγειονομικοί αξιωματικοί, μπορούν να ασκούν το ιατρικό επάγγελμα ιδιωτικά κατά τις εκτός υπηρεσίας ώρες, συμφώνως προς την ιατρική δεοντολογία, κατά τις διατάξεις του περί κώδικα ασκήσεως ιατρικού επαγγέλματος νόμου, κατόπιν εγκριτικής διαταγής του Αρχηγού του οικείου Κλάδου.

– Οι αξιωματικοί του Μουσικού Σώματος, μπορούν να διευθύνουν δημοσίως ορχήστρες ή να παιανίζουν σε ιδιωτικές ορχήστρες και θεάματα επ΄ αμοιβή, με πολιτική περιβολή, κατόπιν εγκριτικής διαταγής του οικείου Σχηματισμού και

– Όλοι οι ενεργεία αξιωματικοί (και με το ν.4407/2016 και οι Ανθστές και Υπαξκοί), μπορούν να διδάσκουν σε δημόσιες ή ιδιωτικές σχολές ή εκπαιδευτικά εν γένει ιδρύματα κατόπιν αδείας των οικείων Αρχηγείων».

Και προσθέτει: «Το συνεχώς μειούμενο εισόδημα των Ελλήνων στρατιωτικών, απότοκη ενέργεια μνημονιακών δεσμεύσεων και απαιτήσεων και η κυοφορούμενη νέα μείωση – απαίτηση των θεσμών, ως εξορθολογισμός των ειδικών μισθολογίων, οδήγησαν και οδηγούν πλήθος συναδέλφων μας στην απόγνωση και στην απογοήτευση και στη σκέψη για αναζήτηση νέων πηγών αύξησης του εισοδήματός τους, πλην όμως το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο απαγορεύει κάτι τέτοιο.

Ήδη το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έχει συγκροτήσει επιτροπή, η οποία εξετάζει τη δυνατότητα διεύρυνσης των επαγγελμάτων που μπορούν να ασκήσουν οι υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας στις εκτός υπηρεσίας ώρες και υπό προϋποθέσεις, προκειμένου να ενισχύσει αφ΄ ενός το εισόδημά τους, το οποίο ωσαύτως μειώθηκε δραματικά και αφ΄ ετέρου το ηθικό τους, στην προσπάθεια να αντεπεξέλθουν στα καθή-κοντά τους ως αστυνομικοί – πυροσβέστες και ως οικογενειάρχες με συζύγους και άνεργα.

Η υπόψη επιτροπή οφείλει να παραδώσει το πόρισμά της εντός του μηνός Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους, προκειμένου το Υπουργείο να προχωρήσει σε ανάλογες νομοθετικές παρεμβάσεις.

Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρώντας ότι είναι πλέον ώριμο, υπό τις επικρατούσες οικονομικές συνθήκες, η επέκταση των επαγγελμάτων που μπορούν να ασκήσουν οι εν ενεργεία στρατιωτικοί, στις εκτός υπηρεσίας ώρες τους, παρακαλούμε όπως εξετάσετε τη δυνατότητα συγκροτήσεως διακλαδικής επιτροπής, με τη συμμετοχή εκπροσώπου της Ομοσπονδίας μας και με αντικείμενο το ανωτέρω.

Είμαστε σίγουροι στην υιοθέτηση της προτάσεώς μας, παραμένοντας στη διά-θεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση η απορία».

Το δεύτερο ζήτημα αφορά τη βαθμολογική εξέλιξη των ΕΜΘ για το οποίο εκφράζουν την απογοήτευση και τον προβληματισμό τους για την αναβολή της ρύθμισης. Η επιστολή προς τον Υπουργό Άμυνα Πάνο Καμμένο έχει ως εξής: « Αξιότιμε κύριε Υπουργέ.

Με ιδιαίτερη ικανοποίηση τη 12η Ιουλίου 2016, ενημερωθήκαμε για την πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ να επιλύσει το ζήτημα της βαθμολογικής εξέλιξης των συναδέλφων μας Εθελοντών Μακράς Θητείας (ΕΜΘ), με την κατάθεση σχετικής τροπολογίας στο υπό συζήτηση τότε και ήδη ψηφισθέντα σχετικό (γ) νόμο, υιοθετώντας την επικαιροποιημένη, ως σχετικό (α), πρόταση της Ομοσπονδίας μας, προκαλώντας δικαιολογημένα τον ενθουσιασμό των συναδέλφων μας, οι οποίοι γνωρίζοντας την ευαισθησία για το ζήτημα, θεώρησαν ότι έφθασε η ώρα της τελικής τους δικαίωσης.

Δυστυχώς, τις αμέσως επόμενες ημέρες, ο ενθουσιασμός μετατράπηκε σε απογοήτευση και προβληματισμό, καθώς η αναβολή της ρύθμισης ενός τόσο σοβαρού ζητήματος, εξαιτίας εσφαλμένης ερμηνείας της πρότασής μας, όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω, επανέφερε το αίσθημα της αδικίας στις τάξεις τους.

Γνωρίζοντας την ειλικρινή σας πρόθεση για την επίλυση του ζητήματος, όπως άλλωστε την εκφράσατε και δημόσια πρόσφατα και από το βήμα της Βουλής, κατά την ημέρα ψήφισης του εν λόγω νομοσχεδίου, οφείλουμε να αποσαφηνίσουμε ορισμένες από τις πτυχές της υπόψη τροπολογίας, οι οποίες θεωρούμε πως ερμηνεύθηκαν δυστυχώς εσφαλμένα από τους αρμόδιους χειριστές και ιδίως στο μέρος που αφορά το κόστος αυτής.

Αξιότιμε κε Υπουργέ.

Με το (β) σχετικό έγγραφό του, το ΓΕΕΘΑ εισηγήθηκε τη μη υιοθέτηση της τροπολογίας του κ. ΑΝΥΕΘΑ για τους λόγους που αναφέρονται στην παράγραφο 1 (στ), οι οποίοι εν συντομία έχουν ως εξής:

– Ο θεσμός των ΕΜΘ εξυπηρετεί συγκεκριμένες υπηρεσιακές ανάγκες σε κατώτερο προσωπικό και η απονομή του βαθμού Αξιωματικού παρέλκει.

Η απονομή βαθμού Αξιωματικού στην εν λόγω κατηγορία θα εγείρει αξιώσεις από τους Επαγγελματίες Οπλίτες «για λόγους ισονομίας», κάτι που θα προκαλέσει διασάλευση της πυραμίδας των ΕΔ.

«Το δυσανάλογο οικονομικό κόστος από τις μαζικές προαγωγές του ανωτέρω προσωπικού, το οποίο (κόστος) καθίσταται απαγορευτικό λόγω της τρέχουσας δημοσιονομικής συγκυρίας», που όπως πληροφορηθήκαμε υπολογίστηκε περί τα 40 εκατομμύρια ευρώ.

Επί των ως άνω παρατηρήσεων, οι οποίες θέλουμε να πιστεύουμε ότι προήλ-θαν απλά από την παρερμηνεία των προτάσεων της Ομοσπονδίας μας και την έλλειψη κατανόησης της πραγματικής διάστασης του ζητήματος, πρέπει να σας γνωρίσουμε τα κάτωθι:

– Όσον αφορά τον ισχυρισμό ότι παρέλκει η απονομή του βαθμού του Αξιωματικού στους συναδέλφους μας Εθελοντές Μακράς Θητείας, υπενθυμίζεται ότι βάσει του ν.705/1977, κατετάγησαν διαδοχικά τα έτη 1979, 1980, 1981 και 1982, στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων για επαγγελματική σταδιοδρομία γυναίκες εθελόντριες, οι οποίες ως προς τη βαθμολογική τους εξέλιξη εξομοιώθηκαν με τους αντίστοιχους άνδρες εθελοντές. Το 2004, όσες εκ των ανωτέρω συναδέλφων υπηρετούσαν ως μόνιμες και έφεραν το βαθμό της Ανθυπασπιστού, προήχθησαν, μετά από ορθή και δίκαιη πρόβλεψη του νομοθέτη με το ν. 3257/2004 (Α’ 143) στο βαθμό του Ανθυπολοχαγού με τη δυνατότητα εξέλιξης μέχρι τον βαθμό του Αντισυνταγματάρχη. Επομένως, θεωρούμε ηθικά ορθή και δίκαιη την αποκατάσταση της παραπάνω αδικίας, υπό την αρχή της ίσης μεταχεί-ρισης στελεχών όμοιας προέλευσης, που έχουν τα ίδια προσόντα και παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες, όπως επιτάσσει η δικαιοσύνη και η αρχή της ισονομίας. Επομένως ο ισχυρισμός ότι η απονομή του βαθμού του Αξιωματικού «παρέλκει», αποδομείται από τον πρότερο νομοθέτη, ο οποίος απεφάνθη σχετικά με την περίπτωση των εθελοντριών του ν.705/1977.

– Αναφορικά με τον ισχυρισμό περί έγερσης αξιώσεων από τους Επαγγελ-ματίες Οπλίτες για όμοια ρύθμιση, κάτι που όπως προβάλλεται θα προκαλούσε κατά συνέπεια διασάλευση της πυραμίδας των Ενόπλων Δυνάμεων, οφείλουμε να παρατη-ρήσουμε πως ουδεμία σχέση έχει η πρόταση για τους Εθελοντές Μακράς Θητείας με την εξέλιξη των Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠ.ΟΠ.). Οι δύο θεσμοί είναι εξ ορισμού διαφορετικοί μεταξύ τους, ως προς το νομικό πλαίσιο που τους διέπει, τόσο ως προς τη βαθμολογική όσο και ως προς τη μισθολογική τους εξέλιξη. Η δυνατότητα προαγωγής των Εθελοντών Μακράς Θητείας (ΕΜΘ) στο Σώμα των Αξιωματικών, όπως αναφέραμε παραπάνω, είναι πρωτίστως ζήτημα ηθικό για την αποκατάσταση μίας αδικίας που προέρχεται από την άνιση μεταχείριση προσωπικού όμοιας προέλευσης.

– Σχετικά με το οικονομικό κόστος που σας παρουσιάστηκε φτάνει περί τα 40 εκατομμύρια ευρώ και φέρεται ως το βασικό κώλυμα για την αδυναμία εφαρμογής της υπόψη ρύθμισης άμεσα, θεωρούμε ότι το παραπάνω ποσό είναι άκρως υπερβολικό άρα και άστοχο καθώς ο υπολογισμός του βασίστηκε σε εσφαλμένα στοιχεία.

Ειδικότερα, με το (β) σχετικό έγγραφο του το ΓΕΕΘΑ αναφέρει ορθά πως τα στελέχη εξελίσσονται με το ισχύον καθεστώς βαθμολογικά μέχρι το βαθμό του Ανθυ-πασπιστή. Ωστόσο, η μισθολογική εξέλιξη που παρουσιάζεται, από την οποία όπως καταλαβαίνουμε προήλθε και το υπέρογκο ποσό που σας μεταφέρθηκε, δεν είναι η ισχύουσα καθώς οι Εθελοντές Μακράς Θητείας δεν εξελίσσονται μόνο μέχρι το βαθμό του Λοχαγού όπως λανθασμένα αναφέρεται. Σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ 1 (α) του ν. 2838/2000 «Δεκανείς, Λοχίες και Επιλοχίες παραγωγικής σχολής ή μη, Αρχιλοχίες και Ανθυπασπιστές μη παραγωγικής σχολής των Ενόπλων Δυνάμεων (…) προάγονται μισθολογικά στους βαθμούς του Επιλοχία, Αρχιλοχία, Ανθυπασπιστή, Ανθυπολοχαγού, Υπολοχαγού, Λοχαγού, Ταγματάρχη και Αντισυνταγματάρχη ή αντίστοιχους με τη συμπλήρωση τριών (3), οκτώ (8), δεκατεσσάρων (14), δεκαοκτώ (18), είκοσι δύο (22), είκοσι πέντε (25), είκοσι επτά (27) και είκοσι εννέα (29) ετών συνολικής πραγματικής υπηρεσίας αντίστοιχα. Οι ανωτέρω με τη συμπλήρωση πέντε (5), έντεκα (11), δεκαέξι (16) και είκοσι (20) ετών συνολικής πραγματικής υπηρεσίας λαμβάνουν τα δύο τρίτα (2/3) της διαφοράς του βασικού μισθού του Αρχιλοχία, Ανθυπασπιστή, Ανθυπολοχαγού και Υπολοχαγού αντίστο-ιχα, ενώ με τη συμπλήρωση τριάντα ενός (31) ετών ή με τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας του βαθμού τους λαμβάνουν το ένα δεύτερο (1/2) της διαφοράς του βασικού μισθού του Συνταγματάρχη αντίστοιχα, που σε κάθε περίπτωση προσαυξάνεται με το αναλογούν επίδομα ειδικής απασχόλησης».

Επομένως, σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, οι συνάδελφοί μας μισθολογικά σήμερα φθάνουν στα τριάντα ένα (31) έτη το ½ Συνταγματάρχη και όχι Λοχαγού όπως εσφαλμένα μνημονεύεται στο έγγραφο του ΓΕΕΘΑ.

Κατόπιν των ανωτέρω, η τροπολογία όπως θα κατατίθετο, δε γεννά μισθολογικά δικαιώματα (ούτε και αναδρομικά), καθόσον δεν μεταβάλει τη μισθολο-γική εξέλιξη των Εθελοντών Μακράς Θητείας αλλά διαφοροποιεί αποκλειστικά και μόνο τη βαθμολογική τους εξέλιξη.

Κύριε Υπουργέ, από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι η ρύθμιση του ζητήματος της βαθμολογικής εξέλιξης των Εθελοντών Μακράς Θητείας εκτός από δίκαιη, είναι κατά την άποψή μας και οικονομικά μη επηρεάζουσα από φη δημοσιονομική συγκυρία, αφού δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.

Σε κάθε περίπτωση, γνωρίζοντας το προσωπικό σας ενδιαφέρον για την άμεση αποκατάσταση της αδικίας, αναμένουμε στην πράξη τις προθέσεις σας».

Το τρίτο θέμα αφορά τη συνάντηση της Επιτροπής της ΠΟΕΣ με τον υπουργό Εργασίας Γ. Κατρούγκαλο.

Οι στρατιωτικοί εξέφρασαν το ζήτημα για τους συναδέλφους τους που κατετάγησαν το 1990-1992 και κατέθεσαν στον υπουργό Εργασίας το σχετικό υπόμνημα.  Ο κ. Κατρούγκαλος υποσχέθηκε στους στρατιωτικούς ότι θα εξεταστούν, ενώ στη σχετική επιτροπή θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι της ΠΟΕΣ.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *