Search
Κυριακή 10 Ιανουάριος 2016
  • :
  • :
Επικαιρότητα

«Στρατιωτικό Ήθος και Ηγεσία»: Το εγχειρίδιο της ΣΣΕ για τους επόμενους ηγέτες του στρατεύματος

ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΗΘΟΣ ΚΑΙ ΗΓΕΣΙΑ
Στρατιωτικό ήθος και ηγετικές ικανότητες: δύο απαραίτητα στοιχεία για τους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων, τα οποία πραγματεύεται με πολύ εύστοχο και διδακτικό τρόπο το βιβλίο του αντιστρατήγου ε.α. Δημητρίου Δημητρούλη.

Ο συγγραφέας εκτός έμπειρος ανώτατος αξιωματικός εντάσσεται στην ομάδα των εκπαιδευτικών της Σχολή Ευελπίδων, όπου και διδάσκει στους μελλοντικούς αξιωματικούς του Στρατού ήθος και ηγεσία.

Το παρόν έργο, αρχικά, σχεδιάστηκε για να καλύψει ανάγκες κυρίως των μαθητών των στρατιωτικών σχολείων και συγκεκριμένα των σπουδαστών της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων. Στη συνέχεια αναδείχθηκε η ανάγκη, για την ενότητα του κειμένου και τη συνέχεια των εννοιών, να προστεθούν και αντικείμενα που καλύπτουν το ενδιαφέρον και στελεχών ανώτερων και ανωτάτων βαθμίδων της στρατιωτικής ιεραρχίας. Έτσι, πήρε την τελική του μορφή.

Το βιβλίο δομείται σε τρία μέρη. Το πρώτο μέρος αποτελείται από δύο κεφάλαια: το πρώτο εισάγει σε έννοιες που συνιστούν το στρατιωτικό ήθος και να ολοκληρώνεται με αναφορές σε βασικές πρωτογενείς φιλοσοφικές θεωρίες και το δεύτερο να αναπτύσσει την έννοια της ηγεσίας, τους παράγοντες αυτής, καθώς και τη διάκριση μεταξύ των εννοιών της διοίκησης, της διεύθυνσης (management) και της ηγεσίας.

Ακόμα, γίνεται αναφορά στα επίπεδα της ηγεσίας, στις διαχρονικά αναπτυχθείσες θεωρίες και τα μοντέλα αυτών, καθώς επίσης, εισάγεται το μοντέλο ανάπτυξης της ηγεσίας και το αντίστοιχο συνδυαστικό μοντέλο, το οποίο προτείνεται προς υιοθέτηση από τον ελληνικό στρατό. Τέλος, παρουσιάζονται τα μοντέλα ηγεσίας του βρετανικού στρατού (Το Μοντέλο του Διπλού Έλικα – The Double Helix Μodel) και το μοντέλο των Απαιτήσεων της Στρατιωτικής Ηγεσίας, του αμερικανικού στρατού.

Το δεύτερο μέρος, περιλαμβάνει τρία κεφάλαια, με το τρίτο να ασχολείται με τα χαρακτηριστικά, την συγκρότηση, τις φυσικές και πνευματικές ικανότητες του ηγέτη και τις αρχές της ηγεσίας. Στο τέταρτο κεφάλαιο, αναπτύσσεται το μοντέλο των Φρενς και Ρέϊβεν (French & Raven), που αναλύει τις πηγές προέλευσης της δύναμης και εξουσίας, περιγράφει τα στάδια ανάπτυξης των σχέσεων του ηγέτη με τους υφισταμένους του, αναφέρεται στη θεωρία των κινήτρων του Αβραάμ Μάσλοου (Abraham Maslow) και τονίζει την επίδραση της συναισθηματικής νοημοσύνης κατά την άσκηση της ηγεσίας. Ακόμα, παρουσιάζεται το φάσμα των επιλογών του ηγέτη, καθώς επίσης, και στοιχεία της χαρισματικής και μετασχηματιστικής ηγεσίας, και της συναλλακτικής ηγεσίας όπως και η θεωρία της καταστασιακής ηγεσίας των Χέρσεϋ και Μπλάντσαρντ (Hersey & Blanchard Situational Leadeship Theory – SLT). Το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με οδηγίες συμβουλευτικής για τους μικρούς ηγήτορες και οδηγίες για την αντιμετώπιση του άγχους κατά την εκπαίδευση και τη μάχη. Το πέμπτο κεφάλαιο διατίθεται εξ ολοκλήρου για την περιγραφή καταστάσεων που οδηγούν σε διολίσθηση και εκτροπή του ηγέτη, όπως η αλαζονεία, ο ναρκισσισμός, η ψευδομετασχηματιστική ηγεσία, η καταχρηστική ηγεσία και η αναποτελεσματική ηγεσία. Γίνεται διάκριση μεταξύ της διολίσθησης και εκτροπής της ηγεσίας και της αμιγώς τοξικής μορφής ηγεσίας, που η δεύτερη αφορά σε διοικητές οι οποίοι αδυνατούσαν εξ αρχής να εξελιχθούν ή να αναδειχθούν σε ηγέτες, λόγω των τοξικών στοιχείων του χαρακτήρα τους. Το κεφάλαιο κλείνει με τους τρόπους αντιμετώπισης των τοξικών ηγετών και με μια σύντομη αναφορά στον τρόπο επιλογής και αξιολόγησης των ηγετών στον ιδιωτικό τομέα.

Το τρίτο μέρος περιλαμβάνει τρία παραρτήματα. Στο πρώτο παράρτημα, παρατίθεται ο τρόπος ανάπτυξης του στρατιωτικού ήθους στις ένοπλες δυνάμεις άλλων χωρών, όπως της Αμερικής, της Γαλλίας, της Γερμανίας, του Ισραήλ και της Ιαπωνίας. Στο δεύτερο παράρτημα, περιγράφεται η μέθοδος επίλυσης ενός ηθικού προβλήματος / διλήμματος καθώς επίσης, αναπτύσσονται εν συντομία οι διαδικασίες διεξαγωγής του διαγωνισμού για το Κύπελλο Δεοντολογίας (Ethics Bowl), όπως αυτές πραγματοποιούνται από τις στρατιωτικές ακαδημίες, τα κολλέγια και τα πανεπιστήμια της Αμερικής, ενώ στο τρίτο παράρτημα, παρατίθενται δώδεκα υποθέσεις εργασίας (case studies), προς επεξεργασία και διδασκαλία.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *