Search
Tuesday 12 July 2016
  • :
  • :

INCOTERMS (International Commercial Terms)

Containers
Του Κωνσταντίνου Αποστολάκη, Δικηγόρου L.LM.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Οι Διεθνείς Εμπορικοί Όροι (πιο γνωστοί ως Incoterms από την αγγλική συντομογραφία του International Commercial terms) είναι κωδικοποιημένοι εμπορικοί όροι που έχει θεσπίσει το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο (International Chamber of Commerce ή ICC) και αφορούν την διακίνηση εμπορευμάτων. Οι εμπορικοί αυτοί όροι έχουν ομαδοποιηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε η κάθε ομάδα να προσδιορίζει με σαφήνεια ποιος (ο αγοραστής ή ο πωλητής) είναι υπεύθυνος για την διακίνηση εμπορευμάτων από τον αποστολέα έως τον παραλήπτη καθώς επίσης και ποιος οφείλει να καταβάλει τις δαπάνες που θα προκύψουν. Η κάθε ομάδα όρων περιγράφεται με τρεις λατινικούς χαρακτήρες (π.χ. EXW, CIF). Γίνονται ευρέως αποδεκτοί από κυβερνήσεις, τελωνιακές και δικαστικές αρχές αλλά και από τους συναλλασσόμενους. Ερμηνεύονται κατά τον ίδιο τρόπο από όλους περιορίζοντας τις παρερμηνείες καθώς επίσης περιορίζουν σημαντικά την ανάγκη σύνταξης ειδικής συμφωνίας για κάθε συναλλαγή. Η επιλογή του κατάλληλου Incoterm για κάθε αγοροπωλησία είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ του αγοραστή και του πωλητή.

Οι παρόντες όροι ορίζονται ως Incoterms 2010. Αντίγραφο του συνόλου των όρων είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC – International Chamber of Commerce).

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΟΡΟΙ:

Οι όροι αυτοί χρησιμοποιούνται στα συμβόλαια σε μορφή τριών (3) λατινικών χαρακτήρων, συνοδευόμενων απο το ακριβές σημείο του συμβολαίου (π.χ. το λιμάνι ή το σημείο παραλαβής των προιόντων).

Υφίστανται διαφορετικοί όροι για τις θαλάσσιες και για τις χερσαίες μεταφορές.

Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) δε συμπεριλαμβάνεται στους όρους αυτούς, οπότε και πρέπει να εξακριβωθεί ποιό συμβαλλόμενο μέρος τον καλύπτει, τόσο για τις εισαγωγές όσο και για τις εξαγωγές.

EXW (“Ex Works)

Ο πωλητής καθιστά διαθέσιμα και παραδίδει τα εμπορεύματα στις εγκαταστάσεις του (π.χ. στο εργαστήριο ή το εργοστάσιό του) κι ο αγοραστής αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη, το κόστος μεταφοράς, τους φόρους και τα τέλη έκτοτε απο το χρονικό αυτό σημείο. (π.χ. Το εμπόρευμα παραλαμβάνεται απο τον αγοραστή από το εργοστάσιο του πωλητή στην Αθήνα. Ο όρος χρησιμοποιείται στο συμβόλαιο ως “Ex Works Athens”.

FCA (“Free Carrier”)

Ο πωλητής παραδίδει τα εμπορεύματα, με όλες τις διατυπώσεις εξαγωγής, στο μεταφορέα του αγοραστή σε συγκεκριμένο σημείο. Ο αγοραστής, έπειτα, είναι υπεύθυνος για τη μεταφορά των εμπορευμάτων στο ακριβές σημείο της τελικής παράδοσης. Ο όρος αυτός συνήθως χρησιμοποιείται, όταν τα εμπορεύματα μεταφέρονται με περισσότερα από ένα μέσα μεταφοράς.

CPT (“Carriage Paid To”)

Ο πωλητής καλύπτει το κόστος της μεταφοράς των εμπορευμάτων στο ακριβές σημείο παράδοσης αυτών. Η ευθύνη για τα εμπορεύματα μεταφέρεται στον αγοραστή, όταν ο πωλητής τα παραδίδει στον πρώτο μεταφορέα.

CIP (“Carriage and Insurance Paid”)

Ο πωλητής καλύπτει το κόστος, τόσο για τη μεταφορά των εμπορευμάτων, όσο και για την ασφάλιση αυτών κατά τη μεταφορά τους στον τελικό προορισμό. Η ευθύνη για τα εμπορεύματα μεταφέρεται στον αγοραστή, όταν ο πωλητής τα παραδίδει στον πρώτο μεταφορέα.

Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται συνήθως, όταν τα εμπορεύματα μεταφέρονται με περισσότερα του ενός μέσα μεταφοράς. Όταν η μεταφορά αυτή γίνεται δια θαλάσσης, χρησιμοποιείται ο όρος CIF (Cost Insurance and Freight) (βλ. παρακάτω).

DAT (“Delivered at Terminal”)

Ο πωλητής καλύπτει το κόστος για τη μεταφορά των εμπορευμάτων σε συγκεκριμένο τερματικό (terminal) στο συμφωνημένο προορισμό. Ο αγοραστής είναι υπεύθυνος για την κάλυψη εξόδων και διατυπώσεων εισαγωγής των εμπορευμάτων. Ο αγοραστής αναλαμβάνει την ευθύνη για τα εμπορεύματα, κατά την εκφόρτωσή τους στο ως άνω τερματικό.

DAP (“Delivered at Place”)

Ο πωλητής καλύπτει το κόστος για τη μεταφορά των εμπορευμάτων στον τελικό προορισμό, αλλά ο αγοραστής καλύπτει το κόστος και τις διατυπώσεις εισαγωγής των εμπορευμάτων. Ο πωλητής έχει την ευθύνη για τα εμπορεύματα μέχρι το χρονικό σημείο, κατά το οποίο είναι έτοιμα προς εκφόρτωση στον τελικό προορισμό.

DDP/DTP (“Delivered Duty Paid”)

Ο πωλητής είναι υπεύθυνος για τη μεταφορά των εμπορευμάτων στο ορισμένο σημείο προορισμού στη χώρα του αγοραστή, συμπεριλαμβανομένων όλων των εξόδων, φόρων, δασμών, τελών.

FAS (“Free Alongside Ship”)

Ο πωλητής τοποθετεί το εμπόρευμα κατά μήκος της πλευράς (alongside) του πλοίου στο συγκεκριμένο – ορισμένο λιμάνι, από το οποίο και θα μεταφερθεί. Ο πωλητής πρέπει να ετοιμάσει όλες τις διατυπώσεις για την εξαγωγή, αλλά ο αγοραστής αναλαμβάνει το κόστος και την ευθύνη, αναφορικά με τη φόρτωση του εμπορεύματος.   

Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται κοινώς για τη μεταφορά βαρέων φορτίων ή χύδην φορτίου (π.χ. γεννήτριες, πλοία), αλλά σε καμία περίπτωση για εμπορεύματα, τα οποία μεταφέρονται εντός δοχείων με περισσότερα από ένα μέσα μεταφοράς.

FOB (“Free on Board”)

Ο πωλητής πρέπει να καλύψει τα έξοδα και τις διατυπώσεις εξαγωγής των εμπορευμάτων και να τα φορτώσει πάνω στο ορισμένο πλοίο. Ο αγοραστής κι ο πωλητής μοιράζονται από κοινού την ευθύνη και το κόστος, όταν τα εμπορεύματα έχουν ήδη φορτωθεί εντός του πλοίου. Ο όρος αυτός δε χρησιμοποιείται για εμπορεύματα, που μεταφέρονται εντός δοχείων με περισσότερα του ενός μέσα μεταφοράς.

CFR (“Cost and Freight”)

Ο πωλητής πρέπει να καλύψει το κόστος για τη μεταφορά των εμπορευμάτων στο κατονομαζόμενο λιμάνι προορισμού. Ο αγοραστής είναι υπεύθυνος για κάθε κίνδυνο, σχετικά με τα προιόντα, από το χρονικό σημείο φόρτωσης αυτών. 

CIF (“Cost, Insurance and Freight”)

Ο πωλητής καλύπτει το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων στο κατονομαζόμενο λιμάνι προορισμού. Επιπλέον, καλύπτει και το κόστος ασφάλισης των εμπορευμάτων αυτών κατά τη διάρκεια της μεταφοράς. Ο αγοραστής αναλαμβάνει την ευθύνη για τα εμπορεύματα, από το χρονικό σημείο φόρτωσης αυτών.

Φωτογραφία: marinair.gr




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *