FREMM στην Αν. Μεσόγειο

FREMM, RAFALE
Παρέλαβε χθες η Αίγυπτος, στη Λοριάν, την πρώτη της φρεγάτα τύπου FREMM, η οποία έλαβε το όνομα «Tahya Misr», και αναμένεται να ελλιμενιστεί στην Αίγυπτο πριν τις εκδηλώσεις της 5ης Αυγούστου για την επέκταση της Διώρυγας του Σουέζ.

Παράλληλα η Ιταλία προχώρησε στην παραγγελία δύο ακόμη φρεγατών αυτού του τύπου, ενώ και το Μαρόκο βρίσκεται στο στάδιο των δοκιμών εν πλω, προκειμένου να εντάξει τη FREMM στο Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό.

Η Αίγυπτος παρήγγειλε τη φρεγάτα FREMM – μαζί και 24 μαχητικά Rafale – από τη Γαλλία στις 16 Φεβρουαρίου 2015. Η χώρα αυτή της βόρειας Αφρικής έθεσε ως επείγον την παραλαβή του πλοίου και για το λόγο αυτό η Αίγυπτο στην πραγματικότητα παρέλαβε τη φρεγάτα Normandie (D651) -Το αρχικό όνομα ήταν Normandie και αποτελεί την δεύτερη της κλάσης  Aquitaine- του Γαλλικού Ναυτικού. Σημειώνεται ότι το ναυπηγείο DCNS θα παρέχει συντήρηση και υλικοτεχνική υποστήριξη για μια περίοδο πέντε ετών. Έχει πλήρωμα 126 μελών, σύστημα αεράμυνας SYLVER A70 για πυραύλους ASTER και δύο πυργίσκους  Nexter Narwhal 20B των 20mm εκτός από το πυροβόλο των 76mm.

Παράλληλα, στελέχη του Αιγυπτιακού Πολεμικού Ναυτικού μετέβησαν στη Γαλλία όπου και εκπαιδεύτηκαν στην πλοήγηση και στη χρήση των οπλικών συστημάτων της φρεγάτας.

Πέρυσι η Αίγυπτος παρήγγειλε στην Γαλλία τέσσερις κορβέτες DCNS Gowind αξίας περίπου 1.000 εκατομμυρίων ευρώ, με μια επιλογή για δύο ακόμη σκάφη. Οι παραδόσεις έχουν προγραμματιστεί να λάβουν χώρα μεταξύ 2017 και 2019, λιγότερο από τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης τον Ιούλιο του 2014. Η πρώτη αιγυπτιακή Gowind 2500 θα κατασκευαστεί στις εγκαταστάσεις στη Λοριέν της Γαλλίας. Τα ακόλουθα τρία πλοία θα κατασκευαστούν στην Αλεξάνδρεια στο πλαίσιο μιας συμφωνίας περί μεταφοράς τεχνολογίας στον τομέα της ναυπηγοκατασκευής.

Ιταλία

Το ιταλικό ναυτικό παρήγγειλε δύο ακόμη φρεγάτες FREMM, ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα απόκτησης 10 τέτοιων πλοίων. Οι δύο φρεγάτες θα είναι έτοιμες μέχρι το 2021 και το κόστος υπολογίζεται περίπου σε 800 εκατομμύρια ευρώ.
Το πρόγραμμα των Fremm στην Ιταλία διαχειρίζεται η Orizzonte Sistemi Navali -μια κοινοπραξία μεταξύ της Fincantieri (51%) και της Finmeccanica (49%).

Το πρόγραμμα FREMM είναι γαλλο-ιταλικό και εποπτεύεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Εξοπλισμών (OCCAR).

Μαρόκο

Μια Fremm έχει και το Μαρόκο με χαρακτηριστικό ότι έχει πλήρωμα λιγότερα από 100 άτομα. Η φρεγάτα «Mohammed VI» εντάχθηκε στο Βασιλικό Ναυτικό του Μαρόκου το 2014.

Ελλάδα

Η χώρα μας έχει… σήριαλ με την απόκτηση Φρεγατών αυτού του τύπου καθώς υπάρχουν δύο δεδομένα:

  1. το πρόγραμμα απόκτησης φρεγατών του ΠΝ και
  2. Η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση έχει σταματήσει κάθε συζήτηση.

Η πιο πρόσφατη πρόταση των Γάλλων αφορούσε την προμήθεια φρεγατών FREMM στην Ελλάδα μέσω σύμβασης leasing, όμως η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, απέρριψε την πρόταση στη συγκεκριμένη της μορφή.

Ωστόσο η ανάγκη για απόκτηση φρεγατών στο ΠΝ παραμένει.

Σήμερα το ΠΝ διαθέτει 10 σκάφη τύπου Standard (τα έξι έχουν εκσυγχρονιστεί), και τέσσερις τύπου ΜΕΚΟ200ΗΝ (έχει εγκριθεί πρόγραμμα Eκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής των τεσσάρων φρεγατών MEKO 200HN – Ύδρα (F-452), Σπέτσες (F-453), τα Ψαρά (F-454) και Σαλαμίς (F-455) – αλλά ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί), Ωστόσο έχει εκφραστεί η ανάγκη για την απόκτηση δύο σκαφών τύπου FREΜM, αλλά ουσιαστικά ακόμη δεν έχει γίνει κάποια ενέργεια.

 

Παράλληλα, στο πλαίσια του μελλοντικού καθορισμού ΑΟΖ και των απειλών που αντιμετωπίζει –κυρίως από τη γείτονα- η Ελλάδα χρειάζεται πλοία μεγέθους Α/Τ ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να φέρουν μεγάλη ποσότητα οπλισμού και να δημιουργούν Α/Α ομπρέλα προστασίας περιοχής στην ομάδα μάχης που θα ηγούνται. Αυτό έχοντας στο μυαλό τις περιοχές που η ομάδα μάχης θα κινηθεί. Περιοχές με ανοιχτά νερά όπως του βορείου Αιγαίου αλλά και της Ανατολικής Μεσογείου. Αν δε μια κίνηση απόκτησης τέτοιων σκαφών συνδυαστεί και με την αγορά υπερηχητικών πυραυλικών συστημάτων μεγάλης εμβέλειας τότε σχεδόν κλειδώνει όλη η ΑΟΖ μας ειδικά για τις κύριες μονάδες επιφανείας του τουρκικού ναυτικού…

Επιτέλους το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θα πρέπει να εξελιχθεί και να γίνει blue water Navy…

Χρήστος Καρδαμπίκης

Χρήστος Καρδαμπίκης

Δημοσιογράφος


Βιογραφικό…




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *