Search
Friday 20 May 2016
  • :
  • :
Επικαιρότητα

10 tips για οδήγηση σε χιόνι και πάγο

10 tips για οδήγηση σε χιόνι και πάγο
Του Κωνσταντίνου Τερζή, Ασφαλιστικού Συμβούλου

Αγριεύει ο καιρός. Βλέπουμε πάλι βρεγμένους, χιονισμένους και παγωμένους δρόμους, ρυθμούς χελώνας, αλυσίδες στους λάθος τροχούς, άμυαλες, ανεύθυνες συμπεριφορές από «επαγγελματίες», οδυνηρές επαφές, κολλήματα σε δυο πόντους χιόνι, γκρίνια για την «ολιγωρία της κρατικής μηχανής».

Να λοιπόν 10 tips για ασφαλή οδήγηση σε χιόνι και πάγο, για να μη σας βρει πάλι απροετοίμαστους η επέλαση του χιονιά-φονιά χειμωνιάτικα.

1. Επιταχύνετε ομαλά

Και όχι μόνο ξεκινώντας. Προφανώς διότι ο συντελεστής τριβής ανάμεσα στους κινητήριους τροχούς και στο οδόστρωμα δεν είναι ο ίδιος με εκείνον του Ιουλίου. Έτσι, ένα απότομο πάτημα γκαζιού μπορεί να σημαίνει απώλεια ελέγχου στο τιμόνι (σ’ ένα μπροστοκίνητο αυτοκίνητο) και υπερστροφή ισχύος (σ’ ένα πισωκίνητο). Συνθήκες και οι δυο δύσκολα ελέγξιμες, ειδικά όταν ο δρόμος γλιστράει.

2. Ελέγξτε την απώλεια πρόσφυσης

Αν αντιληφθείτε το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, που διαθέτουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, να πασχίζει να φέρει τα πράγματα σ’ έναν λογαριασμό ή, ελλείψει traction control, τους κινητήριους τροχούς να σπινάρουν, σηκώστε (μαλακά, όχι απότομα) το πόδι απ’ το γκάζι και ξαναπατήστε το (μαλακά, όχι απότομα).

3. Κινηθείτε με όσο το δυνατόν υψηλότερη σχέση στο κιβώτιο

Με τη μεγαλύτερη δυνατή «ταχύτητα» δηλαδή και κρατώντας τις στροφές του κινητήρα χαμηλά, έτσι ώστε η διαφορά στο πάτα-άσε του γκαζιού να μην είναι απότομη. Αλλάζετε ταχύτητα και νωρίτερα απ’ ότι θα κάνατε κανονικά, αλλά και ομαλά μιας και το σπινάρισμα των τροχών καραδοκεί, ειδικά στις ανηφόρες με μπροστοκίνητο αυτοκίνητο.

Αν το αυτοκίνητο σας διαθέτει ρύθμιση Winter & Snow, να η ευκαιρία να την αποσβέσετε.

4. Κάντε οποιαδήποτε κίνηση μαλακά

Σε οτιδήποτε απαιτεί τη δική σας εμπλοκή: στο τιμόνι, στην επιτάχυνση, στο φρενάρισμα, στις αλλαγές ταχυτήτων. Θυμηθείτε: ο συντελεστής τριβής είναι κατά πολύ μειωμένος και οποιαδήποτε αιφνίδια και συνήθως άχρηστη φόρτιση των τροχών τον μειώνει ακόμη περισσότερο. Μια ομαλή, αρμονική οδήγηση χωρίς διακυμάνσεις, σας επιτρέπει και να διατηρείτε την πρόσφυση και να κινείστε με ασφάλεια.

5. Φρενάρετε νωρίς και ομαλά

Οι αποστάσεις φρεναρίσματος, ανάλογα βέβαια με την ταχύτητα, αυξάνονται δραματικά σε χιονισμένο ή παγωμένο δρόμο: μέχρι και 8 φορές!

Αξιοποιήστε πλήρως το ABS (Antilock Braking System) που σε ολισθηρό οδόστρωμα βρίσκεται στο forte του μειώνοντας δραματικά τις αποστάσεις φρεναρίσματος. Σε φρενάρισμα λοιπόν πανικού πατήστε δυνατά το πεντάλ του φρένου και προσπαθήστε να αποφύγετε το εμπόδιο με το τιμόνι.

Αν το αυτοκίνητό σας δεν έχει ABS προσπαθήστε να φρενάρετε χωρίς να μπλοκάρετε τους τροχούς. Οι ωριμότεροι εξ ημών, στα πέτρινα χρόνια της αυτοκίνησης, είχαμε εξοικειωθεί μ’ ένα γρήγορο πάτα-άσε-πάτα του φρένου που έφερνε τους τροχούς στο τσακ πριν μπλοκάρουν, αλλά η έλευση του ABS έκανε αυτό το “cadence braking” αχρείαστο.

Σημείωση: εκεί που το ABS μπορεί να κάνει τα πράγματα χειρότερα είναι στο παχύ, φρέσκο χιόνι. Κι αυτό, γιατί, σε αντίθεση μ’ έναν τροχό που μπλοκάροντας σφηνώνει χιόνι μπροστά του με αποτέλεσμα να ακινητοποιείται, ένας που συνεχίζει να περιστρέφεται αργεί να σταματήσει. Να το θυμάστε αυτό.

6. Σηκώστε το πόδι από το γκάζι έγκαιρα

Σηκώνοντας (μαλακά) το πόδι από το γκάζι πριν μια στροφή, μεταφέρετε λίγο περισσότερο βάρος στους μπροστινούς τροχούς, αυξάνοντας έτσι την πρόσφυσή τους. Αν όμως το κάνετε αυτό απότομα και την τελευταία στιγμή, είναι πολύ πιθανόν η αιφνίδια μεταφορά βάρους να φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα.

7. Διατηρείτε τη φόρα στις ανηφόρες

Αυτά που ζητάτε από τους τροχούς αυξάνονται δραματικά στις γλιστερές ανηφόρες. Έτσι, χρειάζεται να έχετε πάρει από πριν την απαιτούμενη φόρα για να φτάσετε στην κορυφή, χωρίς να χρειαστεί στην πορεία να επιταχύνετε ή να αναγκαστείτε να κατεβάσετε ταχύτητα.

Πλησιάζοντας στην κορυφή, σηκώστε το πόδι από το γκάζι για να μη σας παρασύρει ο κατήφορος από την άλλη πλευρά.

8. Ελέγξτε την ταχύτητα στις κατηφόρες

Επιλέξτε την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο που, σε συνδυασμό έστω μ’ ένα ήπιο, σταδιακό φρενάρισμα το οποίο είναι προτιμότερο από μια αλλαγή σε χαμηλότερη σχέση, θα σας φέρει με ασφάλεια στο τέλος του κατήφορου. Υπομονή, μη βιάζεστε. Καλύτερα αργά, παρά ανεξέλεγκτα.

9. Μην αφήνετε την τεχνολογία να σας παρασύρει

Το ‘χουμε ξαναπεί: καμιά τεχνολογία δεν καταργεί τους νόμους της Φυσικής. Μη βασίζεστε λοιπόν πάνω της. Σε τέτοιες δύσκολες συνθήκες, μάθετε να οδηγείτε σαν να μην υπάρχει. Μόνο καλό θα σας κάνει αυτή η τακτική.

10. Μάθετε να προβλέπετε

Όσο αστέρι και να ‘στε στο τιμόνι, δεν υπάρχει τίποτε καλύτερο από το να προβλέπετε και να περιμένετε ότι δεν μπορείτε να φανταστείτε. Ειδικά σε δρόμους (και με οδηγούς) όπως οι δικοί μας.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *